Hoppa till innehåll
Hem » Integritetspolicy

Integritetspolicy

Nedan följer vår integritetspolicy, många ord och mycket information- vi vet! Innan vi startade Silverkanten var vi inte lika insatta i hemsidors olika integritetspolicys, och – handen på hjärtat brukar vi själva inte alltid läsa igenom dessa avsnitt. Med detta sagt, om du inte vill ta dig tid att läsa nedan är det helt okej. Du kan känna dig fullständigt trygg med att vi har satt oss in i vår integritetspolicy och att vi inte har för avsikt att missbruka ditt förtroende.

  1. INLEDNING

I denna text förklarar vi hur Silverkanten AB hanterar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Informationen vänder sig till dig som:

  • Är kund hos oss genom beställning av våra tjänster, eller på annat sätt söker samarbete med oss.
  • Besöker vår hemsida eller våra plattformar i sociala medier.
  • Deltar i någon av våra marknadsaktiviteter eller kundundersökningar.
  • På annat sätt kommunicerar med oss, exempelvis genom kundtjänst.
  • Inhämtar information gällande rutavdrag.

Din integritet är viktig för oss och just därför är vi angelägna om att dina personuppgifter som insamlats hanteras på ett tryggt och säkert sätt och i enlighet med rådande lagstiftning. Vi kommer inte att samla in mer information än vad vi behöver för att kunna upprätthålla en affärsmässiga relation mellan er som kund och oss på Silverkanten AB.

Vi uppmuntrar dig att läsa igenom denna text noggrant. Om du har några frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkomna att kontakta oss via gdpr@silverkanten.se.

  1. VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?

Personuppgifter är all information som direkt, eller indirekt (dvs. tillsammans med andra uppgifter), kan kopplas till dig, exempelvis ditt namn, adress, personnummer, IP-adress eller fastighetsbeteckningar.

  1. VILKA PERSONUPPGIFTER HANTERAR VI OM DIG OCH VARFÖR?

I det här avsnittet förklarar vi hur dina personuppgifter används för att vi ska kunna ge dig den bästa upplevelsen och tjänster.

3.1 När du köper våra tjänster

När du köper tjänster från oss, hanterar vi följande uppgifter som du själv lämnar till oss:

  • Ditt namn, din adress, dina kontaktuppgifter och eventuellt andra som är skrivna på din adress för att vi ska kunna utföra uppdraget.
  • Ditt personnummer, för att exempelvis kunna ansöka om rut eller rot-avdrag.
  • Fastighetsbeteckning ifall det behövs för ansökan om avdrag hos Skatteverket.
  • Historik gällande dina tidigare beställningar för att kunna erbjuda bättre service.
  • Uppgifter ni själva förser oss med som ni bedömer som viktiga för att kunna utföra uppdraget (tex portkod, allergi eller liknande).
  • Uppgifter om betalning och betalningshistorik.

Vi hanterar dina personuppgifter för att:

  • Identifiera dig som köpare av tjänsten.
  • Ges möjlighet att utföra tjänsten på ett bra sätt.
  • Sköta administrationen för ditt rut/rot-avdrag vid köp av våra tjänster.
  • Upptäcka och förhindra bedrägeriförsök i samband med beställningar från oss.
  • Meddela dig som kund (via brev, sms, e-post, telefon, eller andra sociala kanaler) om eventuella förändringar av tjänsten såsom ombokning eller annan förändring.
  • Marknadsföra våra tjänster och produkter, till exempel via e-post, brev, sms och andra sociala kanaler.
  • Använda statistik över inköp för att utveckla våra tjänster. 

Lagringstid: Vi sparar uppgifter om dig upp till 24 månader efter utfört uppdrag bland annat som underlag för bokföring och eventuella reklamationer. 

3.2 När du kommunicerar med oss

Du kan välja att kommunicera med Silverkanten AB på flera olika sätt, t.ex. via sociala medier, via hemsidan, samtal och e-post.

När du kommunicerar med oss hanterar vi uppgifter som du själv lämnar till oss t ex:

  • Namn och kontaktuppgifter.
  • Information om ditt ärende, t.ex. synpunkter eller information.

Vi hanterar dina personuppgifter för att:

  • Kunna besvara dina frågor och hantera ditt ärende, t.ex. avhjälpa fel eller hantera klagomål.
  • Kunna leverera information och svar på dina frågor.
  • Förbättra Silverkanten AB:s tjänster och den information som vi lämnar och publicerar via vår hemsida eller andra social kanaler.

Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter i upp till 24 månader efter avslutat ärende för att säkra spårbarhet i din kommunikation med oss. Undantag för detta finns dock då kommunikationen avser reklamation och reklamationstiden är längre eller informationen krävs för att fylla rättsliga krav kring detta.

3.3 När du deltar i marknadsaktiviteter eller kundundersökningar

I samband med marknadsaktiviteter (tävlingar, kampanjer, events etc.) eller i samband med kundundersökningar hanterar vi de uppgifter som du lämnar till oss, inklusive namn och kontaktuppgifter.

Vi hanterar dina personuppgifter för att:

  • Kunna bearbeta och informera kring marknadsaktiviteten eller kundundersökningen, inklusive att återkoppla till dig.
  • Informera dig om nya marknadsaktiviteter och kundundersökningar.
  • Använda statistik från marknadsaktiviteter och kundundersökningar för att förbättra erbjudandet från Silverkanten AB.

Lagringstid: Vi sparar som utgångspunkt dina personuppgifter i 3 månader efter avslutad aktivitet.

3.4 När du använder vår hemsida

När du besöker vår hemsida hanterar vi:

  • Uppgifter om hur du integrerar med och använder vår hemsida.
  • Information om dina besök på våra hemsidor genom cookies.

Vi hanterar dina personuppgifter för att:

  • Förse besökare med digitala verktyg och tjänster.
  • Kunna ge support när du har tekniska problem.
  • Göra upplevelsen av våra digitala kanaler bättre.
  • Förhindra och upptäcka virusattacker och andra säkerhetsangrepp.

Vi använder även en analystjänst som heter Google Analytics för att följa hur många besök och hur du som användare använder vår webbplats. Syftet är att optimera vår webbplats för att den ska vara så enkel som möjligt för dig att använda. Denna tjänst sparar data i USA och vi informerar härmed att din IP-adress och webbläsaruppgifter skickas till Googles servrar i USA för att sammanställa statistik för vår webbplats. Vi har hos Google inaktiverat så mycket insamling vi kan för att inte samla in data vi inte har användning av.

Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter i 12 månader efter du har använt våra digitala kanaler.

3.5 När vi har en skyldighet enligt lag

Vi kan även p.g.a. krav från andra myndigheter eller av bokföringsmässiga krav i vissa fall hantera dina personuppgifter utöver vad som beskrivs i avsnitten ovan. Vi gör detta utifrån vår det rättsliga skyldighet. 

3.6 När du söker anställning hos oss

När du ansöker om anställning hos oss, hanterar vi följande uppgifter som du själv lämnar till oss:

  • Ditt namn, din adress och dina kontaktuppgifter, ditt personnummer, CV och referenser.
  • Information om dina besök på våra hemsidor, genom så kallade cookies.

Vi hanterar dina personuppgifter för att:

  • Kunna kommunicera med dig samt hantera din anställningsförfrågan.
  • Ge support om du har tekniska problem.
  • Underhålla, testa och förbättra våra digitala verktyg och tjänster.
  • Förhindra och upptäcka virusattacker och andra säkerhetsangrepp. 

Lagringstid: Vi sparar dina personuppgifter i 12 månader efter du har använt våra digitala kanaler.

  1. HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Dina personuppgifter lagras bara så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas eller avidentifieras dina uppgifter på ett säkert sätt, så att de inte längre kan kopplas till dig. Läs mer om hur länge vi sparar dina uppgifter ovan under respektive avsnitt i kapitel 3.

  1. TILL VEM LÄMNAR VI UT DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi säljer aldrig dina uppgifter till en tredje part. Vi kan dock komma att lämna ut dina personuppgifter till följande kategorier av mottagare:

  • Leverantörer, både inom och utanför EU/EES, som t.ex. tillhandahåller IT-tjänster, hanterar kundserviceärenden eller utför betalningsförmedling och kreditupplysningar för vår räkning.
  • Om du köper tjänsten genom företagsavtal kan uppgifter om köphistorik komma att lämnas ut till företaget vi har ett avtal med (t.ex. din arbetsgivare).
  • Andra mottagare när det följer av lagkrav, annan författning eller myndighetsbeslut.

Mottagare som hanterar personuppgifter för vår räkning ska alltid ingå ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal med oss i syfte att vi ska kunna säkerställa att dina uppgifter hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Om vi använder leverantörer som hanterar dina personuppgifter för vår räkning utanför EU/EES, vidtar vi särskilda skyddsåtgärder, t.ex. tecknar avtal som inkluderar de standardiserade modellklausuler för dataöverföring som antagits av EU-kommissionen och som finns tillgängliga på EU-kommissionens webbplats.

När dina personuppgifter delas med en mottagare som är självständigt personuppgiftsansvarig, t.ex. en myndighet eller en bank, gäller mottagarens integritetspolicy och information om personuppgiftshantering.

  1. HUR SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Din integritet är viktig för oss och därför sätter vi säkerheten i fokus. Vi vidtar åtgärder för att skydda dina uppgifter. Detta innebär att vi har rutiner och regler kring dataskydd, t.ex. lösenordsskyddade system och begränsade antal användare av system. Vi loggar dessutom händelser i våra IT-system och arkiverar data utan sökbarhet när dina personuppgifter måste lagras en längre period (exempelvis enligt bokföringslagen).

  1. DINA RÄTTIGHETER

Du har vissa rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Om du vill nyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna i nästa avsnitt.

  • Tillgång till dina personuppgifter– du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter och ett utdrag över vilka uppgifter som behandlas.
  • Begära rättelse– du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
  • Begära att raderas– du har rätt att under vissa omständigheter få dina uppgifter borttagna.
  • Invända mot behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse och mot behandling för direktmarknadsföring– du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter eller att behandlingen begränsas.
  • Rätt till dataportabilitet– du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Om du vill veta mer om dataskyddslagstiftningen och dina rättigheter kan du läsa mer här http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32016R099.

Om du skulle anse att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddslagstiftningen ber vi dig att kontakta oss, se avsnittet kontaktuppgifter nedan. Du har även rätt att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet.

  1. HUR DU MOTSÄTTER DIG ELEKTRONISK DIREKTMARKNADSFÖRING

Vi kan komma att använda din e-postadress eller mobilnummer för direktmarknadsföring. Om du inte vill att vi använder din e-postadress eller mobilnummer för direktmarknadsföring är du välkommen höra av dig så inför vi en så kallad reklamspärr för dina uppgifter.

Kontakta oss i så fall enligt följande:

  • Anmälan om reklamspärr görs till gdpr@silverkanten.se. Kom ihåg att uppge namn, adress samt person-/organisationsnummer.
  • Det går också att följa den länk som finns längst ned i en eventuell skickad e-post från oss och ange vilken marknadsföring du inte vill ha så införs en reklamspärr.
  1. KONTAKTUPPGIFTER

Silverkanten AB (org. nr 559483-1751) är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina personuppgifter. Om du vill ha ytterligare information om hur dina personuppgifter hanteras, kontakta oss genom en skriftlig egenhändigt undertecknad begäran som skickas till:

Silverkanten AB
Att: Hantering av personuppgifter
Murklestigen 5
296 39 Åhus

I brevet önskar vi att du uppger ditt namn, adress, e-post, telefonnummer samt personnummer i tillägg till ditt ärende. Bifoga även en kopia av din legitimation. Svar kommer att skickas till din folkbokföringsadress.

  1. UPPDATERINGAR AV INFORMATIONSTEXTEN

Denna informationstext uppdaterades senast den 10 Maj 2024 och kan komma att ändras. Senaste version finns på vår hemsida http://silverkanten.se.

Om Silverkanten AB

SIlverkanten AB startades 2024 med målet att hjälpa personer som lider av ofrivillig ensamhet. Vi finns för våra kunder genom att tillföra något att se fram emot i vardagen såsom en god social stund i form av frukost, middag, promenad, handling eller annan hjälp i hemmet under trevliga former. De flesta av våra tjänster är berättigade till rutavdrag. Våra ledord är omtanke, värme och humor vilket genomsyrar allt vi gör.

Huvudkontor:
Silverkanten AB
Murklestigen 5
296 39 Åhus

Telefon: 0709-15 52 69
E-post: info@silverkanten.se

Org.nr: 559483-1751

Stort TACK för att du har läst igenom vår integritetspolicy!

Följ gärna Silverkanten på sociala medier: